Idé og layout bag OLSEN 370
   

Den nye Olsen 370 er seneste kreation af de originale Olsen både. Den er første bud på en elegant weekend-cruiser, tegnet og bygget på det gamle værft i Stubbekøbing.

For snart tolv år siden lavede jeg et oplæg til en 39 fods båd.
I præsentationen for denne stod bl.a.:

”Samtlige fald og hal fra mast føres til stand-up blokke tværskibs af mast og ledes derefter under den lave overbygning i hver side igennem faldaflastere tilbage til bådens 2 eneste skødespil monteret på sidedækket umiddelbart foran rorgænger. Dette bevirker, at intet tovværk er synligt mellem mast og skødespil, og at de behagelige ”passagerpladser” forrest i cockpittet er renset for ”fjendtligt” tovværk.

Om læ havde vi som standard ikke tænkt længere end at forsyne båden med fornøden afstivning, dørk samt en kraftfuld 3 cyl. 27 hk Yanmar diesel med sejldrev indbygget i en velisoleret motorkasse, der skulle sikre en tyst og vibrationssvag motorsejlads”.

Intentionerne med OLSEN 370 er stort set de samme dog ændret og justeret i overensstemmelse med, at bådebyggeren i mellemtiden har ændret sine behov.

Det har konkret udmøntet sig i et fartøj hvor:

Det dybe cockpit er forsynet med et rat, hvorfra alle hal og justeringer kan foretages. For optimal siddekomfort er et ergonomisk justerbart klapsæde monteret i hver side. Fra disse pladser tillader det elegante lave ruf under sejlads stadig fuldt udsyn over hele fordækket. Foran denne ”arbejdsplads” er der i hver side en 2 meter lang kistebænk. Overdelen på disse kistebænke kan yderligere svinges op, så de i udslået position danner en komfortabel ”solseng” på 2 x 1,6 meter. Begge kistebænkene er kun udnyttet til al tænkeligt grej, og i styrbord side er der gjort klart for 2 sammenklappelige cykler og et par golfbags.

Under dæk har vi gjort alt så åbent og lyst som muligt. Hele ruffets midtersektion er udført i røgfarvet akryl, hvoraf 3 elementer kan åbnes som skydekappe for udluftning og nødudgang. Apteringen er udført i hvidpigmenteret egetræ, Corean, frossen akryl, hvidlakerede paneler og lys teakdørk, hvilket til de mørke hynder giver en spændende kontrast.

Apteringens grundplan er egentlig ganske traditionel men adskiller sig dog markant i forhold til andet, der er set på markedet.
Den øverste del af det aflukkede toilet/bad rum er udført i frossen akryl, der tillader diffus lysgennemgang men dog lukker af for iagttagelser af rummets øvrige aktiviteter.
Det traditionelle skot ved mast imod forkahyt er erstattet af et par store knæ og en ekstra stiv dækskonstruktion.
Som adskillelse af sofa og forkahyt er i hver side et lavt skuffeskab med topplade og magasin under.
På hver topplade er der fastmonteret en Holmegaard glaslampe med dimmer, der er med til at sikre belysning afstemt til formål og forhold.
De to langskibs sofaér har ryglæn, der går rundt i hjørnerne for optimal siddekomfort. Selve sædet kan forbedre liggekomforten og kan trækkes ca. 15 cm ud i bredden.
Fra mast og til agterkant ruf er der aflukkede overskabe i borde.

Da det gennemgående tema i designet af båden var at holde den lav i fribordet, er det nødvendigt at kunne hæve den agterste del af ruffet frem til masten ca. 15 cm for at få en acceptabel ståhøjde, når fartøjet ligger i havn.

OlsenYacht ApS ejes ligeligt mellem undertegnede og Lars Hallkvist - en gammel sejlerven. Lars har i gennem de sidste tyve år arbejdet intenst med salg af epoxyprodukter til fortrinsvis båd- og vindmøllebranchen. Det har derfor været naturligt og ligefrem et ”must” at båden skulle bygges i dette materiale udført i overensstemmelse med de seneste teknologiske landvindinger.
Epoxy udmærker sig ved utrolig styrke og stivhed og er samtidig resistent overfor osmose.

Har Du/I lyst til at se fartøjet i natura, er I velkommen til at aflægge os et besøg her på værftet i Stubbekøbing.

Peter Bjørn Olsen


 

 

 
     
 
STRANDVEJEN 1 - DK-4850 STUBBEKØBING - T: +45 54 44 12 34 - F: +45 54 44 10 30 - E: info@olsenyacht.dk